Co można zrobić ?

 

gdy spada ilość klientów a za tym maleje sprzedaż towarów i usług fotograficznych

 

1.

Malejąca ilość klientów w zakładach fotograficznych wynika z:

  • braku potrzeby przenoszenia zdjęć na papier, można je oglądać za darmo w komputerze, tablecie.
  • konieczność 2 krotnego pójścia do zakładu fotograficznego
  • bardzo wąska oferta na dodatek mało potrzebnych produktów

Zakład fotograficzny powinien ułatwić swoim klientom przekazywanie zdjęć do wywołania. Przyjmowanie zdjęć powinno odbywać się poprzez stronę internetową a wydawanie gotowych zdjęć na papierze poprzez swoich kurierów (w obrębie kilku kilometrów od zakładu). Można też nawiązać z współpracę z innymi placówkami handlowymi w których klient miałby możliwość odbioru zdjęć.

 

2.

Jeden z najważniejszych elementów cyklu sprzedażowego AIDA jest etap w którym wyzwala się w kliencie potrzebę posiadania produktu. Aby to osiągnąć w zakładzie fotograficznym trzeba być aktywnym w swoim środowisku lokalnym (mieście, dzielnicy). Oto kilka propozycji.

a/ można fotografować w centralnym miejscu miasta przebierające się dzieci. Zdjęcia w bardzo przystępnej cenie mogą być do odebrania w Twoim zakładzie fotograficznym

b/ we współpracy z pracownią kapeluszy można fotografować kobiety. Zdjęcia do odebrania w Twoim zakładzie.

c/ fotografowanie mężczyzn w starodawnym stroju np. w meloniku i smokingu, z cygarem i laseczką. Melonik i smoking można gdzieś pożyczyć.

Takich sesji zdjęciowych można wymyślić dziesiątki. Klienci przychodząc do Twojego zakładu aby odebrać zdjęcia zapamiętują go, a jeśli go znali to przypominają sobie o jego istnieniu.

Przy wydawaniu zdjęć sfotografowanym osobom można dołączyć ulotkę - "Zdjęcia te przetrwają conajmniej kilkadziesiąt lat i będą wspaniałą pamiątką a pliki cyfrowe możesz stracić w każdym momencie w ułamku sekundy. Bezpowrotnie."  Czasami daje się je odzyskać ale nie zawsze i nie wszystkie.

 

3.

Warto w pewnym zakresie sponsorować wystawy fotograficzne w swoim mieście lub lokalnym ośrodku kultury. Wystawy takie skłaniają do fotografowania i do przenoszenia zdjęć na papier. Ważne aby w podpisie każdego zdjęcia obok tytułu pojawiła się informacja - wykonano tu i tu .... A jeżeli to nie jest możliwe to w ramach sponsoringu aby przy wyjściu była wywieszona duża informacja, że wykonanie zdjęć sponsorował zakład ..... 

 

4.

Jeszcze lepszym rozwiązaniem od wystaw jest stały  "konkurs na najlepsze, najciekawsze, najładniejsze zdjęcia wykonane przez mieszkańców z Twojego miasta". Zdjęcia te można eksponować w jakimś pubie, kawiarni, klubie itp. Dzięki tym zdjęciom więcej osób odwiedzi ich lokal. Ty zapewniasz sobie sympatyczną powierzchnię wystawową. Obie strony na tym zyskają.

 

5.

Można też ogłosić konkurs na:

  • najładniejsze zdjęcia swojego miasta
  • najładniejsze zdjęcia zabytkowych obiektów w mieście
  • ciekawe twarze miasta (portrety mieszkańców)

 

7.

Karty podarunkowe (upominkowe). Coraz więcej sklepów i punktów usługowych oferuje karty podarunkowe wręczane z okazji imienin, urodzin, rocznic ślubu itp. Pakiet zdjęć może być świetnym prezentem. Zakład fotograficzny może oferować w ramach karty:

  • dowolne usługi lub produkty na łączną kwotę np. 50, 100 lub 200 zł. Warto aby ceny w ramach karty były o 10-20% niższe niż w cenniku.
  • 200 zdjęć 10 x 15 w cenie 80 zł

 


8.

Zakład fofograficzny powinien inwestować w swoją stronę internetą. Coraz więcej osób składa zamówienia przez internet a coraz mniej robi to bezpośrednio. Warto też wyposażyć się w program do przyjmowania zleceń przez internet np. webPhoto i robić to lokalnie. Można też analogicznie jak robią to pizzernie dostarczać wywołane zdjęcia do klientów.

 

9.

Zakład fotograficzny powinien szeroko kooperować z producentami w zakresie:

  • fotoalbumów ślubnych w eleganckim wydaniu na papierze fotograficznym
  • fotoksiążek drukowanych cyfrowo w niższej i przystępnej cenie
  • powiększeń na papierze fotograficznym i drukowanych na ploterach atramentowych
  • zdjęć na płótnie
  • zdjęć na porcelanie
  • skanowanie zdjęć i negatywów
  • nietypowych usług fotograficznych zgłaszanych przez lokalnych klientów

na temat kooperacji » czytaj więcej

 

10.

Zakład fotograficzny powinien szeroko uświadamiać, że zdjęcia przechowywane w formie plików cyfrowych można bardzo łatwo stracić. Informacją to powinnii nieustannie przekazywać swoim klientom w lokalnym środowisku czyli że "warto co jakiś czas najcenniejsze i najładniejsze zdjęcia przenosić na papier fotograficzny. W tej postaci mają szansę przetrwać kilkadziesiąt lat będąc miłą i cenną pamiątką. W tej postaci są bezpieczne na wirusy komputerowe, awarie dysków,  awarie fotograficznych galerii internetowych, erozję płyt CD i DVD i odporne również na Twoje przypadkowe i niezamiezrone błędy. "

więcej na ten temat » czytaj więcej