Jaką przyszłość mają zakłady fotograficzne

 

Zanim odpowiemy na postawione pytanie spójrzmy i oceńmy typowe usługi świadczone przez zakłady fotograficzne.

  • ilość wykonywanych zdjęć na papierze ciągle spada (ale sytuacja ta wkrótce może się zmienić)
  • w ostatnim czasie sporo laboratoriów internetowych mocno obniżyło cenę wywoływania zdjęć 10x15, oferowane są nawet po 14÷15 gr za odbitkę 10x15
  • zmniejszyła się ostatnio ilość zdjęć wykonywanych do dokumentów, produktu o najwyższym wskaźniku zyskowności w zakładach fotograficznych
  • nie pojawiają się nowe usługi, które mogłyby generować dodatkowe obroty w zakładzie fotograficznym w miejsce tych które znikają (obróbka C-41, sprzedaż produktów fotograficznych, mniejsze zapotrzebowanie na albumy i ramki fotograficzne)
  • coraz mniej zleceń przekazywanych jest bezpośrednio w siedzibie zakładu fotograficznego a coraz więcej online poprzez internet

 

 

przyszłość zakładów fotograficznych

Zaniechania po stronie zakładów fotograficznych

  • wiele zakładów fotograficznych nie posiada strony internetowej dostosowanej do przyjmowania zleceń przez internet
  • większość stron internetowych przyjmujacych zlecenia online jest żle promowana i bardzo słabo pozycjonowana
  • zakłady nie promują wśród swoich klientów zdjęć na papierze  a od ilości tych zdjęć zależą przecież ich dochody, sprzyja to zmniejszaniu się ilość zdjęć przenoszonych na papier przez konsumentów
  • bardzo mała aktywność w życiu społeczności lokalnej
  • nie promują intensywnie nowych produktów np. fotoksiążek, dużych powiększeń fotograficznych, fotokalendarzy, kartek okolicznościowych o ile nie produkują ich we własnym zakresie
  • należy spodziewać się pogarszającej się jakości zdjęć z powodu coraz większego wyeksploatowania minilabów oraz poszukiwania oszczędności w kosztach funkcjonowania zakładu a to zniechęca konsumentów
  • promocja lokalna usług fotograficznych należy do rzadkości
  • za mała jest współpraca z innymi firmami lokalnymi

 

Co zrobić aby jak najdłużej utrzymać się na rynku ?

  • bierną postawę zamienić na aktywne działania !
  • należy zacząć inwestować w działania sprzyjające rozwojowi (oszczędzanie prowadzi do samozagłady,  pomaga tylko w krótkim czasie)
  • zmienić zasady obsługi klientów
  • postawić na internetowe przyjmowanie zleceń ⇒  więcej przydatnych informacji
  • program do przyjmowania zdjęć przez internet powinien być maksymalnie zoptymalizowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
  • należy intensywnie promować atuty korzystania z zakładu fotograficznego a więc możłiwości odbioru osobistego
    • można sprawdzić czy zdjęcia lub inna usługa została wykonana w dobrej jakości
    • można dokonać zapłaty przy odbiorze a więc eliminuje się możliwość stanią się ofiarą oszustów internetowych
    • można dokonać bezpośredniego wyboru dodatkowych produktów np. ramki na zdjęcia, albumu czy pudełka do przechowywania zdjęć
  • kooperacja, kooperacja i jeszcze raz kooperacja

 

 

Czy warto otwierać nowy zakład fotograficzny ?

 

Naszym zdaniem - nie warto.

Oto powody:

  • działalność  zakładu fotograficznego opiera się na przenoszeniu zdjęć na papier, zapotrzebowanie na tą usługę jest coraz mniejsze
  • w internecie trwa walka o zdjęcia online, bronią w tej walce jest cena - im niższa tym skuteczniejsza
  • trudno będzie ściągnąć lokalną społeczność do zakładu bez intensywnych działań promocyjnych
  • przez długi czas trzeba będzie sporo dokładać do bieżącej działalności a za kilka lat trudno powiedzieć czy usługi fotograficzne poza wąską grupą firm będą jeszcze świadczone