Papier fotograficzny Kodak Fuji do minilabów
Barwny papier fotograficzny do minilabów oferowany jest głównie przez dwóch producentów Fuji i Kodak. Na polskim rynku można też spotkać papier Mitsubishi, który w praktyce jest papierem Fuji CA. Dostępny jest jest również chiński papier Lucky produkowany na bazie papieru Kodak Royal.
Barwne światłoczułe papiery fotograficzne producenci oferowane są w kilku klasach jakości:
Najwyższej klasy papiery fotograficzne to:
- Fuji DPII
- Kodak Endura Premier
- Fuji Pearl
- Kodak Endura Metalic
- Kodak Endura Premier Canvas (nowość)
Średnia klasa papierów fotograficznej to:
- Fuji Supreme
- Kodak Royal Digital
- Kodak Royal Digital Luminous
- Kodak Digital Premir (nowość)
Najniższej klasy papiery fotograficzne to:
- Fuji Crystal Archive (CA)
- Kodak Edge
Papiery o specjalistycznym zastosowaniu:
- Fuji Album Paper
- Kodak Photo Book Paper
Im wyższej klasy papier fotograficzny tym jest on droższy !
Czym się różnią papiery fotograficzne u danego producenta ?
- poziomem czerni ( gęstość optyczna Dmax) - im lepsza czerń tym wyższy Dmax a to wynika z większej zawartości srebra a to z kolei przekłada się na wyższą cenę papieru fotograficznego
- zaawansowaniem technologicznym - im papier droższy tym lepsze stosowane są komponenty barwnikowe a tym samym mniej zniekształcone kolory na zdjęciach (mniejsze absorbcje uboczne barwników)
- charakterystyką sensytometryczną przekładającą się na kontrast, odwzorowanie półtonów w światłach i cieniach obrazu
- najdroższe papiery mają najmniejszą fluktuację jakości dzięki bardziej zaawansowanym metodom kontroli procesu produkcyjnego
Tak więc kupując tańszy papier fotograficzny przykładowo Kodak Edge nie da się uzyskać tak dobrej czerni jak na papierze Kodak Endura (w papierach Fuji jest analogicznie). Jest się również bardziej narażonym na problemy z czernią - wystarczy zbyt mała regeneracja wywoływacza, słabsza cyrkulacja czy też zbyt niska temperatura kąpieli aby "czarne garnitury zmieniały się w grafitowe lub granatowe". W tanich papierach przeznaczonych do kopiowania zdjęć amatorskich jest również podwyższony kontrast co w profesjonalnej fotografii nie zawsze jest mile widziane.
Jakich informacji na temat papieru fotograficznego dostarcza nam wikipedia https://pl.wikipedia.org/
Wśród papierów danego producenta są też papiery o ukierunkowanym przeznaczeniu:
- papier Fuji Pearl i Kodak Metalic pod kątem zdjęć ślubnych i reklamowych
- papier Portret o zmniejszonym kontraście i zoptymalizowanej reprodukcji tonacji skóry pod kątem zdjęć portretowych
- papier Kodak Photo Book i Album Paper o cieńszym podłożu do produkcji fotoalbumów
Jakość papieru fotograficznego zależy również od w jaki sposób jest on przechowywany. Dłuższe magazynowanie powinno się odbywać w pomieszczeniach o stabilnej temperaturze w zakresie 2-10oC. Przechowywanie papieru w temperaturze pokojowej ok. 25oC skraca jego czas przydatności do ok. 6-9 miesięcy. Warto więc wiedzieć jakie warunki magazynowania ma nasz dostawca papieru fotograficznego. Rozpakowany papier powinno się przechowywać w wilgotności 40-60%. Odradzamy zakup papieru od obwoźnych sprzedawców trzymających go "na pace". Taki papier może być przegrzany a więc jego brzeg i pierwsze nawoje mogą mieć zmienione własności.
Poniższy wykres przedstawia ilość zapytań do wyszukiwarki Google frazy zawierającej zwrot "papier fotograficzny" . Wskazuje on na poziom zainteresowania i aktywność poszukiwań internetowych. Widać powolny spadek zaintersowania papierem ze strony zakładów fotograficznych. Dodatkowym powodem jest sytuacja gdzie produkt poszukuje klienta a nie klient produktu.
Fotograficzne papiery barwne zbudowane są z trzech głównych warstw światłoczułych: warstwy czerwonoczułej, warstwy zielonoczułej i warstwy niebieskoczułej. W warstwach tych po naświetleniu, w trakcie wywoływania tworzą się barwniki.
- barwnik niebieskozielony w warstwie czerwonoczułej (górna warstwa w papierze fotograficznym)
- barwnik purpurowy w warstwie zielonoczułej (środkowa warstwa w papierze)
- barwnik żółty w warstwy niebieskoczułej (o najwyższej czułości warstwa emulsji fotograficznej, warstwa najgłębiej położona w papierze)
Pomiędzy warstwami umieszczone są warstwy wewnętrzne zabezpieczające przed dyfuzją komponentów. Podłoże papierowe pokryte jest warstwą polietylenową aby nie chłonęło ono roztworów chemicznych.
Pamiętając o tej kolejności warstw można często ustalić przyczyny wielu zakłóceń technologicznych nękających procesory chemiczne w minilabów
Papier do zdjęć fotograficznych w firmach Kodak i Fuji
Kodak Endura Premier = Fuji DPII
Kodak Royal Digital = Fuji Supra Crystal Archive
Kodak Edge = Fuji Crystal Archive
Kodak Photo Book Paper = Fuji Album Paper
Niestety wiele zakładów fotograficznych sięgając po najtańszy papier Fuji Crystal Archive oczekuje uzyskania bardzo wysokiego poziomu czarni jak na papierze Fuji DPII. Nie jest to możliwe i nie zależy to od rodzaju minilaba ani rodzaju wywoływacza czy też producenta chemii. Po prostu jest to bardzo dobry papier, który ma zapewnić dobrej jakości odbitki w niskiej cenie a nie profesjonalną jakość.
Papier fotograficzny - inne zastosowania
- drukarki atramentowe
- drukarki termosublimacyjne
- minilaby termosublimacyjne
- papier fotograficzny do druku cyfrowego
- papier do druku indygo
- minilaby inkjet
Inne strony w witrynie:
http://www.foto-rynek.pl/dobry-foto-lab,195.html
http://www.foto-rynek.pl/chemia-ra-4,123.html
http://www.foto-rynek.pl/uzywane-minilaby-noritsu,82.html
Papier fotograficzny Kodak
Prezentujemy różne rodzaju papierów fotograficznych Kodak dostosowane do różnych typów urządzeń:
- papiery do minilabów i innych urządzeń z procesem RA-4
- papiery do urządzeń HP Indygo
- papiery do urządzeń Dry Ink
- papier do produkcji fotoalbumów
Papier fotograficzny Fuji
Różne papiery fotograficzne Fuji do minilabów. Tańsze niż papiery Kodaka a przez to coraz bardziej popularne.