Czy zakład fotograficzny powinien mieć stronę internetową ?

 

Zakłady fotograficzne uważają, że strona raczej nie jest im potrzebna.

 

W małych miejscowościach takie stwierdzenie jest uzasadnione. Większość mieszkańców dokładnie wie w którym miejscu znajduje się zakład fotograficzny. Znają go i kojarzą od lat. Jeżeli obok zakładu przemieszczają się to przekazanie zdjęć do wywołania nie stanowi żadnego problemu.

 

A jak wygląda sytuacja zakładu fotograficznego w średniej i dużej wielkości mieście. Czy one też nie potrzebują strony internetowej ?

 

Jeśli niebawem nie będą mieli strony internetowej umożliwiającej przyjmowanie zdjęć przez internet to stracą sporą część klientów. Badania w wielu krajach pokazują, że coraz chętniej zamawiamy produkty i usługi przez internet tak samo jak coraz mniej osób robi opłaty mieszkaniowe na poczcie. Mocno to odczuwają zakłady fotograficzne w dużych miastach, które odwiedza coraz mniej klientów.

Łatwo to również zauważyć gdy porównamy jaka jest ilość fotoksiążek zamawianych bezpośrednio w lokalach zakładów fotograficznych a jaka  online przez strony internetowe. Zdecydowanie dominują zamówienia przez internet.

 

Jeśli zakład fotograficzny myśli o przyszłości to powinien mieć nie 1 ale 3 strony internetowe !

 

a/ strona ogólna tzw. firmowa zakładu fotograficznego z adresem, telefonami, godzinami otwarcia, zakresem usług. Strona ta powinna być pozycjonowana aby była lokalnie dobrze widoczna w internecie np. wpisując w Google frazę "fotograf płock" strona zakładu powinna wyświetlić się na 1-3 miejscu. Pełni ona rolę skrzynki kontaktowej a pewną grupę klientów kieruje na dwie pozostałe strony.



b/ strona dostosowana do przyjmująca zdjęć przez internet  (i innych usług). Jest to drugi bardzo ważny i dynamicznie rozwijający się kanał otrzymywania zleceń. Wiele osób stwierdzi, że nie mają szans z firmami które oferują zdjęcia po 14 groszy.  Jest to błędne założenie. Wręcz przeciwnie, mają ogromne szanse jeżeli skupią się na swoim lokalnym rynku a nie będą konkrować w skali ogólnopolskiej. Jeżeli zakład dodatkowo zaoferuje dostawę zdjęć do drzwi klienta przez swojego doręczyciela za mniejszą kwotę niż robią to firmy kurierskie to zyskuje się dodatkowe uznanie klientów. Doręczyciel na swoim skuterze, motorze, rowerze czy też samochodzie może mieć reklamę Twojej usługi online. W niektórych krajach taki system z powodzeniem jest stosowany. Nie bądź ŁOŚ i też spróbuj.

Badania zachodnioeuropejskiego rynku fotograficznego dowodzą, że każdego roku coraz mniej osób przychodzi do zakładu fotograficznego aby przekazać tam zlecenie. Dynamicznie rośnie ilość zleceń przyjmowanych online. Zamiast inwestować w fotokioski do przyjmowania zleceń należy inwestować w platformy internetowe i ich dobrą promocję. Nie robiąc tego można już przygotowywać zakład fotograficzny do jego likwidacji.

 


c/ strona stanowiąca portfolio zakładu fotograficznego na której w ciekawy sposób prezentowane mogą być:

  •     zdjęcia z sesji ślubnych realizowanych przez zakład
  •     najładniejsze zdjęcia mieszkańców (za ich zgodą)
  •     najładniejsze zdjęcia miasta i okolic
  •     ciekawe portrety mieszkańców (za ich zgodą)
  •     zdjęcia z historii miasta (skany ze zdjęć ze starych albumów mieszkańców)

taka galeria będzie często oglądana przez mieszkańców miasta i świetnie promuje zakład fotograficzny w lokalnym środowisku

 

d/ można też uruchomić blog na którym można w społeczności lokalnej dyskutować nt. fotografii, wydarzeń fotograficznych, zdjęć zrobionych przez osoby społeczności lokalnej. Który zakład fotograficzny prowadzi takiego bloga ?

 

e/ oczywiście zakład fotograficzny powinien mieć swoją stronę na facebooku i aktywnie uczestniczyć w fotograficznym życiu mieszkańców. Ile zakładów ma swój funpage ?

 

Masz inne zdanie lub inne sugestie - dodaj swój komentarz poniżej.